Tarkoituksella tai tarkoituksetta huonosti toteutetut kartat välittävät lukijalle väärää tietoa tai vääriä mielikuvia siinä missä virheelliset tekstitkin, toteavat Virpi Hirvensalo ja Tua Nylén blogitekstissään. Lisää hyvistä ja huonoista kartoista voit lukea täältä.
Tätä pohtii tutkijamme Reijo Kupiainen artikkelissaan, joka on julkaistu Alusta!:lla. Alusta! on Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan verkkojulkaisu.
Jos uteliaisuutesi heräsi, lue juttu täältä.
Jyväskylän yliopisto järjestää Kasvatustieteen päivät etäkonferenssina 25.-26.11.2021.
Lasten ja nuorten kriittisen lukutaidon teemaryhmässä keskustellaan myös CRITICAL-hankkeen tutkimusaiheista: Millainen on lasten ja nuorten kriittinen lukutaito? Miten voimme tukea lasten kriittisen lukutaidon kehitystä mahdollisimman hyvin?
Ovatko teemat tutkimuksellisesti sydäntäsi lähellä? Jätä abstrakti 3.10. mennessä: Teemaryhmät ja abstraktien jättö - Kasvatustieteen päivät
Mitä tarkoittaa tiedon lukutaito ja miten sitä voidaan ajankohtaisilla Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamilla hankkeilla edistää?Tule mukaan International Literacy -päivän ilmaiseen webinaariin ke 8.9. klo 14-16.
Tapahtuman ohjelma ja liittymislinkki
Anssi Bwalya haastatteli tutkijaamme Carita Kiiliä lasten ja nuorten nettilukutaidoista. Lue kattava juttu Virhemarginaali-sivustolta. Sivuilla on myös aiemmin julkaistu lukivaikeutta käsittelevä juttu, johon haastateltiin Minna Torppaa.
Lukiolaisten nettilähteiden arviointitaidoissa on suuria eroja. Tutustu uusiin tutkimustuloksiin ja opettajille tarkoitettuun arviointityökaluun blogissamme.