Yhä nuoremmat lapset viettävät aikaansa netissä, joten luokanopettajien on tärkeää tukea heidän kehittymistään kriittisiksi nettilukijoiksi. Tähän haasteeseen vastaaminen edellyttää opettajilta itseltään hyviä kriittisen nettilukemisen taitoja. Halusimme selvittää, millaiset toisen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijoiden taidot ovat. Luettavien ja arvioitavien nettitekstien aiheeksi valitsimme kasvatustieteellisen myytin eli oppimistyylit, josta löytyy ristiriitaista informaatiota. Oppimistyylit-aiheiset nettitekstit Luokanopettajaopiskelijat (N=169) kahdesta suomalaisesta yliopistosta lukivat …Lue Lisää
Blogi
Mistä on perheen kriittisen lukemisen ympäristö tehty? Käytänteistä, resursseista, ilmapiiristä, kulttuurista, arvoista ja katsomuksista. Niistä on perheen kriittisen lukemisen ympäristö tehty. Kysyimme suomalaisilta lapsuuden, opettamisen ja kriittisen lukutaidon asiantuntijoilta sekä nuorilta ja vanhemmilta näkemyksiä siitä, mitkä perhetekijät vaikuttavat lasten kriittisen lukemisen taitojen kehittymiseen. Eri vastaajaryhmien näkemykset olivat hyvin samansuuntaisia, ja ne voidaan tiivistää neljään luokkaan: …Lue Lisää
Luetun kriittinen tarkastelu ei ole vain lukijasta kiinni, vaan se vaatii myös ymmärrettävissä olevia lähdemateriaaleja. Yksi tähän liittyvä haaste on tutkitun tiedon ymmärrettävyys. Vertaisarvioitu tieteellinen tieto on usein kaukana yleistajuisesta tekstistä ja sisältää paljon alakohtaisia termejä ja käsitteitä, jotka vaativat selventämistä. Critical-hanke pyrkii osaltaan edistämään eri ikäisten taitoja analysoida ja arvioida tutkittua tietoa. Tutkitun tiedon …Lue Lisää
Medioituneessa yhteiskunnassamme uutiset ja internet ovat täynnä diagrammeja. Diagrammi on tehokas ja nopea tapa esittää suuri tietomäärä nopeasti omaksuttavassa muodossa. Näin ollen diagrammien lukeminen ja tulkitseminen ovat keskeisessä roolissa myös arkisissa päätöksissä kuten esimerkiksi siinä, kannattaako influenssarokote ottaa tai oma sähkösopimus vaihtaa pörssisähköön tai minkä puolueen ehdokasta äänestää. Monilla nuorilla on haasteita tulkita harhaanjohtavia diagrammeja …Lue Lisää
Miten opettaa kriittistä nettilukemista nuorille heitä kiinnostavalla tavalla ja niin, että he pääsevät itse aktiivisesti osallistumaan työskentelyyn? Näitä kysymyksiä pohdimme yhdessä Literacy-ohjelman (STN) toisen hankkeen eli suomalaisten tiedepääomaa edistävän Finscin tutkijoiden kanssa. Ideointimme pohjalta syntyi työpaja, jonka nimesimme Huuhaa-tehtaaksi. Tässä blogissa esitellään tehtaan pedagoginen idea sekä kerrotaan ensimmäisistä työpajakokemuksista lukiolaisten kanssa. Nuoret käyttävät paljon aikaa …Lue Lisää