9 kesäkuun, 2021
Kriittisellä lukutaidolla tarkoitetaan kykyä analysoida, arvioida ja tulkita eri muodoissa esitettyä informaatiota. Tutkijamme Carita Kiili kuvaa blogissaan, kuinka lukiolaiset analysoivat rokotusaiheista YouTube-videota. Vaikka nuoret ovat videoiden suurkuluttajia, he tarvitsevat tukea tieteellisiä aiheita käsittelevien videoiden sisällön tulkintaan. Tutustu tuloksiin tarkemmin blogissa.  
22 toukokuun, 2021
Kriittinen geomedian lukutaito eli karttojen, paikkatiedon sekä paikkaan sidottujen diagrammien, kuvien ja videoiden lähde- ja sisältökriittinen tarkastelu kehittyy vähitellen aina alakoulusta jatko-opintoihin. CRITICAL:n Helsingin yliopiston tiimi rakentaa suomalaiseen koulujärjestelmään sopivia kriittisen geomedian lukutaidon tikapuita, joiden avulla voi hahmottaa tavoiteltua osaamisen tasoa eri kouluasteilla. Lue lisää Sirene-tutkijaverkoston blogista.  
29 huhtikuun, 2021
CRITICALin yhteistyö eNorssi-verkoston kanssa on pantu alulle jo viime syksynä, kun CRITICALin tutkijat tekivät tutkimusyhteistyötä kahden verkoston koulun kanssa. Sirius-verkkolehdessä on juttu yhteistyöstämme. eNorssi-verkoston koulujen lisäksi tutkimukseen osallistui myös kolme muuta koulua. Jutussa kurkistetaan jo alustaviin kriittisen nettilukemisen tutkimustuloksiin. Pääset lukemaan jutun (s.34–39) täältä. Jatkamme yhteistyötä eNorssi-verkoston kanssa CRITICAL-hankkeessa.
19 huhtikuun, 2021
CRITICAL järjesti webinaarin “Tavoitteena digiajan kriittinen lukija”, joka oli osa Virtuaali-ITK:ta (12-16.4.2021). Webinaarin teemoina olivat kirjastojen ja koulujen yhteistyö sekä pelillinen oppiminen.  Lue kooste webinaarista.
9 huhtikuun, 2021
Mitä CRITICAL-hankkeessa tutkitaan? Entä millaisin keinoin pyrimme tukemaan lasten ja nuorten kriittistä lukutaitoa? Näihin kysymyksiin löytyy vastauksia tilannekuvaraportistamme. Tutustu raporttiin!
2 huhtikuun, 2021
”Kriittisestä lukutaidosta on tullut yhä tärkeämpi taito samalla, kun virheellisen ja väärän tiedon leviämisestä on tullut yksi nyky-yhteiskunnan suurimmista ongelmista.” Jyväskylän yliopiston apulaisprofessori Minna Torppa kertoo kriittisen lukutaidon tukemisesta ja CRITICAL-hankkeesta Lukuviikon asiantuntija-artikkelissa. https://lukukeskus.fi/news/kriittinen-lukutaito-on-kansalaistaito/  
1 26 27 28 29