2024

  • Huber, S. E., Kiili, K., Nebel, S., Ryan, R. M., Sailer, M., & Ninaus, M. (2024). Leveraging the Potential of Large Language Models in Education Through Playful and Game-Based Learning. Educational Psychology Review, 36, 25. https://doi.org/10.1007/s10648-024-09868-z

  • Kupiainen, R. & Kiili, C. (2024). Lukiolaiset Instagram-postausten luotettavuuden arvioijina: Visuaalinen viestintä haastaa kriittistä lukutaitoa. Teoksessa Airola, E., Kanerva, A., Kupiainen, R., Maasilta, M., Mäenpää, M., Pekkala, L., & Salomaa, S. (toim.) Mediakasvatus hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena, s. 38–51. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja no. 10/2024; Cuporen verkkojulkaisuja no. 81. https://medialukutaitosuomessa.fi/mediakasvatus2024.pdf

  • Kiili, K., Siuko, J., & Ninaus, M. (2024). Tackling misinformation with games: a systematic literature review. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2299999

  • Kiili, C., Kupiainen, R., & Svedholm-Häkkinen, R. (2024). ”Voiko tähän viestiin luottaa?” Yläkoululaiset kriittisinä arvioijina. Teoksessa Oinas, S. & Vainikainen, M-P. (toim.) Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä, s. 299-319. Suomen kasvatustieteellinen seura; Kasvatusalan tutkimuksia 86. https://bit.ly/4gawbrL

  • Huotala, A., Kuutila, M., Ralph, P., & Mäntylä, M. (2024). The promise and challenges of using llms to accelerate the screening process of systematic reviews. Proceedings of the 28th International Conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering, 262–271. https://doi.org/10.1145/3661167.3661172

  • Paakkari, L., Ruotsalainen, J., Lahti, H., Kulmala, M., Kendeou, P., Raittila, T-L., Manu, M., Salminen, J., & Torppa, M. (2024). The role of the home in children’s critical reading skills development. Humanities and Social Sciences Communications 11, 326. https://doi.org/10.1057/s41599-024-02843-7

  • Kulju, P., Hämäläinen, E. K., Mäkinen, M., Räikkönen, E., & Kiili, C. (2024). Pre-service teachers evaluating online texts about learning styles: there is room for improvement in justifying the credibility. Frontiers in Education, available online. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1451002

  • Pellikka, A., Nylen, T., Hirvensalo, V. J., Hynynen, L. S., Lutovac, S. & Muukkonen, P. (2024). Understanding teachers’ perceptions of geomedia: Concerns about students’ critical literacy. Teaching and Teacher Education, 144, Article 104607. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104607

  • Kupiainen, R. (2024). Miten meihin vaikutetaan? Informaatiovaikuttamisen strategioista. Tietoasiantuntija 1/2024. https://www.tietojohtaminen.com/sites/default/files/tietoasiantuntija_1_2024-kupiainen-informaatiovaikuttaminen.pdf

  • Kiili, C., Strømsø, H. I., Bråten, I., Ruotsalainen, J., & Räikkönen, E. (2024). Reading Comprehension Skills and Prior Topic Knowledge Serve as Resources When Adolescents Justify the Credibility of Multiple Online Texts. Reading Psychology, 1–28. https://doi.org/10.1080/02702711.2024.2351485

  • Bora, D., Patel, P., Psyridou, M., Ruotsalainen, J., Richardson, U., & Torppa, M. (2024). Foundational English literacy development in India: a randomised-control trial using phonics instruction and GraphoLearn. Reading and Writing, 1-27. https://doi.org/10.1007/s11145-024-10551-6

  • Anttonen, R., Kiili, K., Räikkönen, E., & Kiili, C. (2024). Storifying Instructional Videos on Online Credibility Evaluation: Examining Engagement and Learning. Computers in Human Behavior, 108385. https://doi.org/10.1016/j.chb.2024.108385

  • Kiili, C. & Kulju, P. (2024). Empowering teachers to educate critical online readers. In Tarchi, C. (edit.) Critical Reading of Digital Texts: The Emile Project – Empowering Schools in Self-Regulation of Media and Information Literacy Processes, pp. 89-133. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/159477/Kiili_Kulju_Empowering_teachers_to_educate_critical_online_readers.pdf?sequence=1&isAllowed=y

  • Eiste, E. (2024). Miten oppilaat hahmottavat misinformaation verkkoympäristössä? : Rokotusteorian mukainen opetuskokeilu. Pro Gradu -tutkielma, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/156353/EisteEemeli.pdf?sequence=5&isAllowed=y

2023

2022

  • Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Utriainen, J., Aro, M., Leu, D. J., & Leppänen, P. H. (2022). Online research and comprehension performance profiles among sixth-grade students, including those with reading difficulties and/or attention and executive function difficulties. Reading Research Quarterly, 57(4), 1213-1235. https://doi.org/10.1002/rrq.463

  • Kiili, K., Siuko, J., Cloude, E., Dindar, M. (2022). Motivation and Emotions in a Health Literacy Game: Insights from Co-occurrence Network Analysis. In: Kiili, K., Antti, K., de Rosa, F., Dindar, M., Kickmeier-Rust, M., Bellotti, F. (eds) Games and Learning Alliance. GALA 2022. Lecture Notes in Computer Science, vol 13647. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-22124-8_15

  • Kiili, C., Bråten, I., Strømsø, H.I., Hagerman, M.S., Räikkönen, E., & Jyrkiäinen, A. (2022). Adolescents’ credibility justifications when evaluating online texts. Education and Information Technologies, 27(6), 7421-7450. https://doi.org/10.1007/s10639-022-10907-x

  • Koskinen, A., McMullen, J., Ninaus, M., & Kiili, K. (2022). Does the emotional design of scaffolds enhance learning and motivational outcomes in game‐based learning?. Journal of Computer Assisted Learning, 39(1), 77-93. https://doi.org/10.1111/jcal.12728

  • Forzani, E., Corrigan, J., & Kiili, C. (2022). What does more and less effective internet evaluation entail?: Investigating readers’ credibility judgments across content, source, and context. Computers in Human Behavior 135, 107359. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107359

  • Kupiainen, R. (2022). Informaation luotettavuuden epäily ei riitä, tarvitaan myös perusteluja. Mediakasvatusseura. https://mediakasvatus.fi/puheenvuoro/2022/11/informaation-luotettavuuden-epaily-ei-riita-tarvitaan-myos-perusteluja/

  • Kupiainen, R. (2022). Young Children and the Need for Critical Literacy and Epistemic Cognition Skills in the Post-Truth Era. Media Education Research Journal 11(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.6772848

  • Kupiainen, R. (2022). Koulu kriittisyyden ja kriittisen lukutaidon perustana. Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Pedagoginen osaaminen aineenopetuksessa. Uudet lukutaidot -kehittämishanke. https://mediataitokoulu.fi/wp-content/uploads/2022/05/UL_tyoyhteisoopas_Kupiainen.pdf

  • Muukkonen, P., Hynynen, L., Jäntti, L. & Lammi, P. (2022). Geomedia on keskeinen osa maantieteen opetusta, mutta miksi ja mitä se on?. Terra 34(3), 191–193. https://terra.journal.fi/article/view/121685/73054

  • Hynynen, L., Nylén, T., Hirvensalo, V., Lammi, P., & Muukkonen, P. (2022). Maantieteen opettajien näkemyksiä geomediasta ja geomediaopetuksesta. Terra 134(4), 241–252. https://terra.journal.fi/article/view/120326/75532

  • Ruotsalainen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A. M., & Lerkkanen, M. K. (2022). Literacy instruction in first grade: classroom‐level associations between reading skills and literacy instruction activities. Journal of Research in Reading, 45(1), 83-99. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12384

  • Svedholm-Häkkinen, A. M., & Kiikeri, M. (2022). Cognitive miserliness in argument literacy? Effects of intuitive and analytic thinking on recognizing fallacies. Judgment and Decision Making, 17, 331-361. http://journal.sjdm.org/21/210630/jdm210630.pdf

  • Torppa, M., Vasalampi, K., Eklund, K. & Niemi, P. (2022). Long-term effects of home literacy environment on reading development -Familial risk for dyslexia as a moderator. Journal of Experimental Child Psychology, 215, 105314. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105314

  • Ruotsalainen, J., Soodla, P., Räikkönen, E., Poikkeus, A. M., Kikas, E., & Lerkkanen, M. K. (2022). Literacy instruction activities and their associations with first graders’ reading performance in two transparent orthographies. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52(1), 92-109. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1742093

  • Lindeman, M., Svedholm-Häkkinen, A. M., & Riekki, T. J. J. (2022). Searching for the cognitive basis of anti-vaccination attitudes. Thinking & Reasoning, 29(1), 111-136. https://doi.org/10.1080/13546783.2022.2046158

  • Kanniainen, L., Hämäläinen, E., & Kiili, C. (2022). Kriittinen nettilukutaito on moniulotteista. Virke: Äidinkielen opettajain liiton jäsenlehti, 4. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301051130

2021