Skip to content
2024
- Anttonen, R., Kiili, K., Räikkönen, E., & Kiili, C. (2024). Storifying Instructional Videos on Online Credibility Evaluation: Examining Engagement and Learning. Computers in Human Behavior, 108385. https://doi.org/10.1016/j.chb.2024.108385
- Kiili, C. & Kulju, P. (2024). Empowering teachers to educate critical online readers. In Tarchi, C. (edit.) Critical Reading of Digital Texts: The Emile Project – Empowering Schools in Self-Regulation of Media and Information Literacy Processes, pp. 89-133. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/159477/Kiili_Kulju_Empowering_teachers_to_educate_critical_online_readers.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Elste, E. (2024). Miten oppilaat hahmottavat misinformaation verkkoympäristössä? : Rokotusteorian mukainen opetuskokeilu. Pro Gradu -tutkielma, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/156353/EisteEemeli.pdf?sequence=5&isAllowed=y
- Huber, S. E., Kiili, K., Nebel, S., Ryan, R. M., Sailer, M., & Ninaus, M. (2024). Leveraging the Potential of Large Language Models in Education Through Playful and Game-Based Learning. Educational Psychology Review, 36, 25. https://doi.org/10.1007/s10648-024-09868-z
- Kupiainen, R. & Kiili, C. (2024). Lukiolaiset Instagram-postausten luotettavuuden arvioijina: Visuaalinen viestintä haastaa kriittistä lukutaitoa. Teoksessa Airola, E., Kanerva, A., Kupiainen, R., Maasilta, M., Mäenpää, M., Pekkala, L., & Salomaa, S. (toim.) Mediakasvatus hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena, s. 38–51. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja no. 10/2024; Cuporen verkkojulkaisuja no. 81. https://medialukutaitosuomessa.fi/mediakasvatus2024.pdf
- Kiili, K., Siuko, J., & Ninaus, M. (2024). Tackling misinformation with games: a systematic literature review. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2299999
- Kiili, C., Kupiainen, R., & Svedholm-Häkkinen, R. (2024). ”Voiko tähän viestiin luottaa?” Yläkoululaiset kriittisinä arvioijina. Teoksessa Oinas, S. & Vainikainen, M-P. (toim.) Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä, s. 299-319. Suomen kasvatustieteellinen seura; Kasvatusalan tutkimuksia 86. https://bit.ly/4gawbrL
- Paakkari, L., Ruotsalainen, J., Lahti, H., Kulmala, M., Kendeou, P., Raittila, T-L., Manu, M., Salminen, J., & Torppa, M. (2024). The role of the home in children’s critical reading skills development. Humanities and Social Sciences Communications 11, 326. https://doi.org/10.1057/s41599-024-02843-7
- Pellikka, A., Nylen, T., Hirvensalo, V. J., Hynynen, L. S., Lutovac, S. & Muukkonen, P. (2024). Understanding teachers’ perceptions of geomedia: Concerns about students’ critical literacy. Teaching and Teacher Education, 144, Article 104607. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104607
- Kupiainen, R. (2024). Miten meihin vaikutetaan? Informaatiovaikuttamisen strategioista. Tietoasiantuntija 1/2024. https://www.tietojohtaminen.com/sites/default/files/tietoasiantuntija_1_2024-kupiainen-informaatiovaikuttaminen.pdf
- Kiili, C., Strømsø, H. I., Bråten, I., Ruotsalainen, J., & Räikkönen, E. (2024). Reading Comprehension Skills and Prior Topic Knowledge Serve as Resources When Adolescents Justify the Credibility of Multiple Online Texts. Reading Psychology, 1–28. https://doi.org/10.1080/02702711.2024.2351485
- Bora, D., Patel, P., Psyridou, M., Ruotsalainen, J., Richardson, U., & Torppa, M. (2024). Foundational English literacy development in India: a randomised-control trial using phonics instruction and GraphoLearn. Reading and Writing, 1-27. https://doi.org/10.1007/s11145-024-10551-6
2023
- Muukkonen, P. (2023). Kriittiselle geomedian lukutaidolle on suuri tarve. Terra, 135(4), 177-178. https://doi.org/10.30677/terra.142022
- Muukkonen, P. (2023). Geography education to help understand discrimination in climate change and health. The Lancet, 401(10382), 1075-1076. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(23)00325-2
- Kupiainen, R. (2023). Tiedollinen luottamus – Voimmeko luottaa muilta saamaamme tietoon?. niin & näin 2/23. https://netn.fi/fi/artikkeli/tiedollinen-luottamus-voimmeko-luottaa-muilta-saamaamme-tietoon
- Anttonen, R., Räikkönen, E., Kiili, K., & Kiili, C. (2023). Sixth graders evaluating online texts: self-efficacy beliefs predict confirming but not questioning the credibility. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-17. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2228834
- Huber, S. E., Cortez, R., Kiili, K., Lindstedt, A., & Ninaus, M. (2023). Game elements enhance engagement and mitigate attrition in online learning tasks. Computers in Human Behavior, 149. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107948
- Kulju, P. & Mäkinen, M. (2023). Opettajaopiskelijat kriittisen nettilukutaidon opetuksen äärellä: Kehittyminen ohjatussa reflektioprosessissa. Kasvatus & Aika, 17(1), 134–152. https://doi.org/10.33350/ka.119384
- Hynynen, L. S., Jylhä, M., Lammi, P., Nylen, T., & Muukkonen, P. (2023). Geomediakyvykkyys, geomedialukutaito ja niiden kehittyminen. Terra, 135(2), 92-98. https://terra.journal.fi/article/view/129399
- Muukkonen, P. (2023). Onko maantieteellinen ajattelu kansalaistaito?. Terra, 135(1), 1-2. https://terra.journal.fi/article/view/127811/77873
- Kiili, C., Räikkönen, E., Bråten, I., Strømsø, H. I., & Hagerman, M. S. (2023). Examining the structure of credibility evaluation when sixth graders read online texts. Journal of Computer Assisted Learning (published online). https://doi.org/10.1111/jcal.12779
- Kuutila, M., Kiili, C., Kupiainen, R., Huusko, E., Li, J., Hosio, S., Mäntylä, M., Coiro, J., & Kiili, K. (2023). Revealing complexities when adult readers engage in the credibility evaluation of social media posts. Computers in Human Behavior 151, 108017. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.108017
- Lavi, R., Räikkönen, E., & Kiili, C. (2023). Hyvinvointi-, hius- ja kauneusalan ammatteihin opiskelevat kriittisinä nettilukijoina. Informaatiotutkimus, 42(1-2), 4-30. https://doi.org/10.23978/inf.127183
- Ulvinen, E., Psyridou, M., Lerkkanen, M. K., Poikkeus, A. M., Siekkinen, M., & Torppa, M. (2023). Developmental leisure reading profiles and their association with reading skills across Grades 1–9. Learning and Individual Differences, 109, 102387. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102387
- Hämäläinen, E. K., Kiili, C., Räikkönen, E., Lakkala, M., Ilomäki, L., Toom, A., & Marttunen, M. (2023). Teaching sourcing during online inquiry – adolescents with the weakest skills benefited the most. Instructional Science, 51(1), 135-163. https://doi.org/10.1007/s11251-022-09597-2
- Kiili, K. (2023). Tilastoilla ja diagrammeilla voidaan johtaa harhaan. Mediakasvatusseura. https://mediakasvatus.fi/puheenvuoro/2023/05/tilastoilla-ja-diagrammeilla-voidaan-johtaa-harhaan/
- Muukkonen, P. (2023). Varo harhaanjohtavaa tietoa. Mantu, 53(4), 8-11. https://issuu.com/mantulehti/docs/mantu_4_23
- Paakkari, L., Balch-Crystal, E., Manu, M., Ruotsalainen, J., Salminen, J., Ulvinen, E., & Torppa, M. (2023). Health-literacy education drives empowerment and agency. The Lancet, 401(10374), 343-344. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(23)00107-1
- Ruotsalainen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A. M., & Lerkkanen, M. K. (2023). Associations between students’ reading performance and literacy instruction in first grade: a cross-lagged study. European Journal of Psychology of Education, 1-22. https://doi.org/10.1007/s10212-023-00784-4
2022
- Hynynen, L., Nylén, T., Hirvensalo, V., Lammi, P., & Muukkonen, P. (2022). Maantieteen opettajien näkemyksiä geomediasta ja geomediaopetuksesta. Terra 134(4), 241–252. https://terra.journal.fi/article/view/120326/75532
- Ruotsalainen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A. M., & Lerkkanen, M. K. (2022). Literacy instruction in first grade: classroom‐level associations between reading skills and literacy instruction activities. Journal of Research in Reading, 45(1), 83-99. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12384
- Svedholm-Häkkinen, A. M., & Kiikeri, M. (2022). Cognitive miserliness in argument literacy? Effects of intuitive and analytic thinking on recognizing fallacies. Judgment and Decision Making, 17, 331-361. http://journal.sjdm.org/21/210630/jdm210630.pdf
- Torppa, M., Vasalampi, K., Eklund, K. & Niemi, P. (2022). Long-term effects of home literacy environment on reading development -Familial risk for dyslexia as a moderator. Journal of Experimental Child Psychology, 215, 105314. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105314
- Ruotsalainen, J., Soodla, P., Räikkönen, E., Poikkeus, A. M., Kikas, E., & Lerkkanen, M. K. (2022). Literacy instruction activities and their associations with first graders’ reading performance in two transparent orthographies. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52(1), 92-109. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1742093
- Lindeman, M., Svedholm-Häkkinen, A. M., & Riekki, T. J. J. (2022). Searching for the cognitive basis of anti-vaccination attitudes. Thinking & Reasoning, 29(1), 111-136. https://doi.org/10.1080/13546783.2022.2046158
- Kanniainen, L., Hämäläinen, E., & Kiili, C. (2022). Kriittinen nettilukutaito on moniulotteista. Virke: Äidinkielen opettajain liiton jäsenlehti, 4. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301051130
- Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Utriainen, J., Aro, M., Leu, D. J., & Leppänen, P. H. (2022). Online research and comprehension performance profiles among sixth-grade students, including those with reading difficulties and/or attention and executive function difficulties. Reading Research Quarterly, 57(4), 1213-1235. https://doi.org/10.1002/rrq.463
- Kiili, K., Siuko, J., Cloude, E., Dindar, M. (2022). Motivation and Emotions in a Health Literacy Game: Insights from Co-occurrence Network Analysis. In: Kiili, K., Antti, K., de Rosa, F., Dindar, M., Kickmeier-Rust, M., Bellotti, F. (eds) Games and Learning Alliance. GALA 2022. Lecture Notes in Computer Science, vol 13647. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-22124-8_15
- Kiili, C., Bråten, I., Strømsø, H.I., Hagerman, M.S., Räikkönen, E., & Jyrkiäinen, A. (2022). Adolescents’ credibility justifications when evaluating online texts. Education and Information Technologies, 27(6), 7421-7450. https://doi.org/10.1007/s10639-022-10907-x
- Koskinen, A., McMullen, J., Ninaus, M., & Kiili, K. (2022). Does the emotional design of scaffolds enhance learning and motivational outcomes in game‐based learning?. Journal of Computer Assisted Learning, 39(1), 77-93. https://doi.org/10.1111/jcal.12728
- Forzani, E., Corrigan, J., & Kiili, C. (2022). What does more and less effective internet evaluation entail?: Investigating readers’ credibility judgments across content, source, and context. Computers in Human Behavior 135, 107359. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107359
- Kupiainen, R. (2022). Informaation luotettavuuden epäily ei riitä, tarvitaan myös perusteluja. Mediakasvatusseura. https://mediakasvatus.fi/puheenvuoro/2022/11/informaation-luotettavuuden-epaily-ei-riita-tarvitaan-myos-perusteluja/
- Kupiainen, R. (2022). Young Children and the Need for Critical Literacy and Epistemic Cognition Skills in the Post-Truth Era. Media Education Research Journal 11(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.6772848
- Kupiainen, R. (2022). Koulu kriittisyyden ja kriittisen lukutaidon perustana. Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Pedagoginen osaaminen aineenopetuksessa. Uudet lukutaidot -kehittämishanke. https://mediataitokoulu.fi/wp-content/uploads/2022/05/UL_tyoyhteisoopas_Kupiainen.pdf
- Muukkonen, P., Hynynen, L., Jäntti, L. & Lammi, P. (2022). Geomedia on keskeinen osa maantieteen opetusta, mutta miksi ja mitä se on?. Terra 34(3), 191–193. https://terra.journal.fi/article/view/121685/73054
2021
- Manu, M., Torppa, M., Eklund, K., Poikkeus, A. M., Lerkkanen, M. K., & Niemi, P. (2021). Kindergarten pre-reading skills predict Grade 9 reading comprehension (PISA Reading) but fail to explain gender difference. Reading and Writing, 34(3), 753-771. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10090-w
- Kiili, C., Forzani, E., Brante, E. W., Räikkönen, E., & Marttunen, M. (2021). Sourcing on the Internet: Examining the relations among different phases of online inquiry. Computers and Education Open, 2, 100037. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2021.100037
- Kupiainen R. (2021). Miksi vastustamme tietoa? Tietoresistenssiin on monta syytä. Alusta 3.9.2021 . https://www.tuni.fi/alustalehti/2021/09/03/miksi-vastustamme-tietoa-tietoresistenssiin-on-monta-syyta/
- Kiili, C. Lakkala, M., Ilomäki, L. Toom, A., Coiro, J., Hämäläinen, E., & Sormunen, E. (2021). Designing classroom practices for teaching online inquiry: Experiences from the field. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 65(4), 297-308. https://doi.org/10.1002/jaal.1206
- Kiili, C., Brante, E. W., & Fergusson, L. (2021). Kritisk lesning på nettet. In Grøver & I. Bråten (Eds.), Leseforståelse i skolen – utfordringer og muligheter (pp. 113–129). Cappelen Damm Akademisk. https://www.cappelendammundervisning.no/_leseforstaelse-i-skolen-9788202650063
- Hämäläinen, E., Kiili, C., Räikkönen, E., & Marttunen, M. (2021). Students’ abilities to evaluate the credibility of online texts: The role of Internet-specific epistemic justifications. Journal of Computer Assisted Learning, 37(5) 1409–1422. https://doi.org/10.1111/jcal.12580
- Kiili, C., Anttonen, R., & Jyrkiäinen, A. (2021). Norssi mukana kriittinen nettilukutaidon tutkimuksessa. Sirius: eNorssi verkoston lehti, 2/2021, 34–39. https://issuu.com/enorssi/docs/sirius_2_2021
- Kiili, K., Lindstedt, A., Ninaus, M., & Nylén, T. (2021). Using a multi-step research approach to inform the development of a graph literacy game. In International Conference on Games and Learning Alliance (pp. 78-88). Springer, Cham. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-92182-8_8
- Kiili, C., Smith, B. E., Räikkönen, E., & Marttunen, M. (2021). Students’ interpretations of a persuasive multimodal video about vaccines. Journal of Literacy Research, 53(2), 196–218. https://doi.org/10.1177/1086296X211009296
Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. “Hyväksyn evästeet” -nappia painamalla hyväksyt evästeiden käytön.Hyväksyn evästeet