2024

2023

2022

  • Muukkonen, P., Hynynen, L., Jäntti, L. & Lammi, P. (2022). Geomedia on keskeinen osa maantieteen opetusta, mutta miksi ja mitä se on?. Terra 34(3), 191–193. https://terra.journal.fi/article/view/121685/73054

  • Hynynen, L., Nylén, T., Hirvensalo, V., Lammi, P., & Muukkonen, P. (2022). Maantieteen opettajien näkemyksiä geomediasta ja geomediaopetuksesta. Terra 134(4), 241–252. https://terra.journal.fi/article/view/120326/75532

  • Ruotsalainen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A. M., & Lerkkanen, M. K. (2022). Literacy instruction in first grade: classroom‐level associations between reading skills and literacy instruction activities. Journal of Research in Reading, 45(1), 83-99. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12384

  • Svedholm-Häkkinen, A. M., & Kiikeri, M. (2022). Cognitive miserliness in argument literacy? Effects of intuitive and analytic thinking on recognizing fallacies. Judgment and Decision Making, 17, 331-361. http://journal.sjdm.org/21/210630/jdm210630.pdf

  • Torppa, M., Vasalampi, K., Eklund, K. & Niemi, P. (2022). Long-term effects of home literacy environment on reading development -Familial risk for dyslexia as a moderator. Journal of Experimental Child Psychology, 215, 105314. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105314

  • Ruotsalainen, J., Soodla, P., Räikkönen, E., Poikkeus, A. M., Kikas, E., & Lerkkanen, M. K. (2022). Literacy instruction activities and their associations with first graders’ reading performance in two transparent orthographies. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52(1), 92-109. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1742093

  • Lindeman, M., Svedholm-Häkkinen, A. M., & Riekki, T. J. J. (2022). Searching for the cognitive basis of anti-vaccination attitudes. Thinking & Reasoning, 29(1), 111-136. https://doi.org/10.1080/13546783.2022.2046158

  • Kanniainen, L., Hämäläinen, E., & Kiili, C. (2022). Kriittinen nettilukutaito on moniulotteista. Virke: Äidinkielen opettajain liiton jäsenlehti, 4. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301051130

  • Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Utriainen, J., Aro, M., Leu, D. J., & Leppänen, P. H. (2022). Online research and comprehension performance profiles among sixth-grade students, including those with reading difficulties and/or attention and executive function difficulties. Reading Research Quarterly, 57(4), 1213-1235. https://doi.org/10.1002/rrq.463

  • Kiili, K., Siuko, J., Cloude, E., Dindar, M. (2022). Motivation and Emotions in a Health Literacy Game: Insights from Co-occurrence Network Analysis. In: Kiili, K., Antti, K., de Rosa, F., Dindar, M., Kickmeier-Rust, M., Bellotti, F. (eds) Games and Learning Alliance. GALA 2022. Lecture Notes in Computer Science, vol 13647. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-22124-8_15

  • Kiili, C., Bråten, I., Strømsø, H.I., Hagerman, M.S., Räikkönen, E., & Jyrkiäinen, A. (2022). Adolescents’ credibility justifications when evaluating online texts. Education and Information Technologies, 27(6), 7421-7450. https://doi.org/10.1007/s10639-022-10907-x

  • Koskinen, A., McMullen, J., Ninaus, M., & Kiili, K. (2022). Does the emotional design of scaffolds enhance learning and motivational outcomes in game‐based learning?. Journal of Computer Assisted Learning, 39(1), 77-93. https://doi.org/10.1111/jcal.12728

  • Forzani, E., Corrigan, J., & Kiili, C. (2022). What does more and less effective internet evaluation entail?: Investigating readers’ credibility judgments across content, source, and context. Computers in Human Behavior 135, 107359. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107359

  • Kupiainen, R. (2022). Informaation luotettavuuden epäily ei riitä, tarvitaan myös perusteluja. Mediakasvatusseura. https://mediakasvatus.fi/puheenvuoro/2022/11/informaation-luotettavuuden-epaily-ei-riita-tarvitaan-myos-perusteluja/

  • Kupiainen, R. (2022). Young Children and the Need for Critical Literacy and Epistemic Cognition Skills in the Post-Truth Era. Media Education Research Journal 11(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.6772848

  • Kupiainen, R. (2022). Koulu kriittisyyden ja kriittisen lukutaidon perustana. Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Pedagoginen osaaminen aineenopetuksessa. Uudet lukutaidot -kehittämishanke. https://mediataitokoulu.fi/wp-content/uploads/2022/05/UL_tyoyhteisoopas_Kupiainen.pdf

2021