7 marraskuun, 2024
Tutkijamme, mediakasvatuksen lehtori Reijo Kupiainen Tampereen yliopistosta on puhujana yhteistyökumppanimme Opetushallituksen 13.11. Helsingissä järjestämässä, koulutusalan toimijoille suunnatussa
seminaarissa: Tulevaisuuden osallistuvaa Eurooppaa rakentamassa. Kahteen otteeseen järjestettävän rinnakkaissession teemana on "Digitaalisella lukutaidolla taklataan hybridivaikuttamista" ja puhujana on myös toisen yhteistyökumppanimme Faktabaarin toiminnanjohtaja Mikko Salo.
6 marraskuun, 2024
Hankkeessamme kerätystä aineistosta on julkaistu uusi
OpenAccess-tutkimusartikkeli luokanopettajaopiskelijoiden (
N = 169) kriittisen nettilukemisen taidoista. Kulju ym. havaitsivat, että erityisesti luotettavuusarviointien perustelutaidoissa oli runsaasti kehittymisen varaa, vaikka luokanopettajaopiskelijat pääsääntöisesti erottivat luotettavammat nettitekstit epäluotettavammista. Lisäksi aiemmat uskomukset oppimistyylien olemassaolosta (arvioitavien tekstien aihe) vaikeuttivat epäluotettavampien nettitekstien kyseenalaistamista.
21 lokakuun, 2024
Työpakettimme vetäjä, apulaisprofessori Carita Kiili Tampereen yliopistosta on mukana Helsingin
kirjamessujen Tiedetorilla pe 25.10. klo 11-11.30 keskustelemessa aiheesta "Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä". Paneeli pohjautuu DigiVOO-tutkimuksen julkaisemaan
teokseen, jossa on mukana Carita Kiilin, Reijo Kupiaisen ja Annika Svedholm-Häkkisen artikkeli ”Voiko tähän viestiin luottaa?” Yläkoululaiset kriittisinä arvioijina.
21 lokakuun, 2024
ITK-konferenssin webinaarisarjassa ti 8.10. tutkijamme Helka Hirvonen Tampereen yliopistosta ja Panu Lammi Helsingin yliopistosta esittelivät diagrammien ja teemakarttojen kriittistä lukemista sekä alustavia tutkimustuloksia oppilaiden haasteista niiden tulkinnassa. Esitys löytyy nyt myös
tallenteena (Youtube). Kyseisiä taitoja testaavasta
MediaWatch-pelistä kehitämme erilaisia versioita ja pian on alkamassa siihen liittyvä tutkimus yläkouluikäisille.
9 lokakuun, 2024
Tutkijamme Carita Kiili ja Pirjo Kulju Tampereen yliopistosta kouluttavat ke 9.10. klo 10.30-12 opettajia yhteistyökumppanimme Opetushallituksen suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksen yhteisillä
kehittämispäivillä Helsingissä teemanaan "Kirjoittaminen useiden asiatekstien pohjalta: tehtäväidea lähteistämisen opettamiseen". Tehtävää on jo testattu Hämeenkyrön lukiossa ja lukiolaiset antoivat siitä rohkaisevaa palautetta.
26 syyskuun, 2024
LitM Henri Lahti
väittelee pe 27.9. klo 12 Jyväskylän yliopistossa nuorten sosiaalisen median käytöstä ja sen merkityksestä terveydelle.
Väitöstutkimuksen mukaan vanhempien tuki, terveyden lukutaito ja tunneäly suojaavat nuorta sosiaalisen median ongelmakäytöltä. Tutkimuksessa on hyödynnetty myös hankkeessamme Delphi-metodilla kerättyä asiantuntija-aineistoa ja sen pääohjaajana on toiminut työpakettimme vetäjä Leena Paakkari.