5 syyskuun, 2024
Hankkeemme Jyväskylän yliopiston tiimissä tutkitaan professori Minna Torpan ja apulaisprofessori Leena Paakkarin johdolla muun muassa perheen merkitystä lasten ja nuorten kriittiselle lukutaidolle. Jyväskylän yliopiston kotisivuilla julkaistun blogin ja tuoreen artikkelin mukaan kodin rooli ulottuu myös laajemmalle kuin vain lukemiseen. Tärkeäksi nousevat lapsen ajattelun tukeminen sekä vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus.
3 syyskuun, 2024
Johtajamme professori Kristian Kiili Tampereen yliopistosta pitää kutsutun puheenvuoron Future Education 2024 - Empowering Learners for Tomorrow -konferenssissa 3.-5.9. Grazin yliopistossa Itävallassa teemanaan "Evidence-based development of the MediaWatch graph reading game". Vapaasti pelattava MediaWatch-peli on kehitetty hankkeessamme. Lisäksi hän toimii discussanttina symposiumissa "Game-based learning: From the lab to the field".
2 syyskuun, 2024
"Comprehension of Texts and Graphics" -konferenssissa on mukana monta esitystä tutkijoiltamme. Carita Kiili toimii discussanttina symposiumissa "Evaluating Online Resources: Cognitive Foundations and Educational Interventions", Minna Torppa ja Jenni Ruotsalainen esittelevät tutkimuksiamme kodin merkityksestä kriittisen lukemisen taidoissa sekä Riikka Anttonen ja Carita Kiili kertovat opetusvideoiden hyödyistä luotettavuuden arviointitaitojen opettamisessa kuudesluokkalaisille.
29 elokuun, 2024
Tutkijamme Jenni Ruotsalaisen Jyväskylän yliopistossa tehdyn väitöskirjan pohjalta on julkaistu haastattelu Luokanopettaja-lehdessä. Väitöskirjassaan hän tutki 1. luokan lukutaidon opetusta sekä miten se oli yhteydessä oppilaiden keskimääräiseen lukutaitoon. Haastattelussa hän korostaa, että lukutaito kehittyy koko kouluajan ja että esimerkiksi luetun ymmärtäminen ja lukustrategiat ovat taitoja, joita tulisi kehittää säännöllisesti ja jatkuvasti.
27 elokuun, 2024
"Lukutaito heikkenee, miten julkishallinnon tulisi varautua siihen?" on aiheena ti 27.8. klo 9.30 alkaen Aamu Kelassa -paneelikeskustelussa. Mukana keskustelemassa on varajohtajamme ja arvostettu lukutaitotutkija professori Minna Torppa Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitokselta. Nauhoitteen keskustelusta voi katsoa täältä (Youtube).
19 elokuun, 2024
KAVI:n ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskuksen Cuporen julkaisemassa kokoomateoksessa Mediakasvatus hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena on mukana Tampereen yliopiston tutkijoidemme Reijo Kupiaisen ja Carita Kiilin tutkimus "Lukiolaiset Instagram-postausten luotettavuuden arvioijina: visuaalinen viestintä haastaa kriittistä lukutaitoa". Heidän tutkimuksensa tulokset osoittivat, että nuoret arvioivat postauksiin kirjoitettua tekstiä syvällisemmin kuin postauksen kuvia ja muita visuaalisia elementtejä.
1 3 4 5 6 7 28