28 marraskuun, 2024
Osallistu yläkouluryhmäsi kanssa oppimispelin pelaamiseen ja kriittisen (geo)medialukutaidon tutkimukseen. Osallistuvien luokkien kesken arvotaan 500 € matkastipendejä! Järjestämme yhdessä HY:n maantieteen tutkijoiden sekä TaY:n pelitutkijoiden kanssa valtakunnallisen aineiston keruun kaikille 7.–9.-luokkalaisille. Kartoitamme tutkimuksessa yläkoululaisten kriittistä (geo)medialukutaidon osaamista kehittämämme ja oppimispelikilpailussa palkitun Mediawatch-pelin avulla. Ilmoittautuminen ja lisätiedot täältä. Tervetuloa mukaan!
25 marraskuun, 2024
Tutkijamme Antti Koskinen Tampereen yliopistosta ja vieraileva tutkijamme Elizabeth Cloude esittelivät oppimispelitutkimuksen vuosittaisessa GALA-konferenssissa 20.-22.11. Berliinissä hankkeessamme kehitettyyn MediaWatch-pelialustaan liittyviä tutkimuksia. Antti piti myös luennon MediaWatch-pelin avulla harjoiteltavista tekoälyn eettisistä kysymyksistä Turengin Välkyn koululaisille ja se sai huomiota myös Janakkalan Sanomissa.
20 marraskuun, 2024
Jyväskylän yliopiston tiimimme Minna Torpan ja Leena Paakkarin johdolla tutkii perheen merkitystä kriittisen lukutaidon kehittymisessä. Peruskouluikäisen lapsen vanhempi, vastaamalla yhteistyökumppanimme Vanhempainliiton uusimpaan vanhempien barometri -kyselyyn, jossa kartoitetaan myös kokemuksia ja näkemyksiä perusopetuksesta, kouluhyvinvoinnista ja kodin ja koulun yhteistyöstä, autat meitä tutkimaan asiaa tarkemmin. Kysely on auki 10.1.2025 saakka.
20 marraskuun, 2024
Juuri julkaistuun artikkeliimme perustuen kirjoitimme kotisivuillemme blogin tutkimuksestamme ja sen keskeisimmistä tuloksista. Luokanopettajaopiskelijat (N = 169) lukivat ja arvioivat laatimiamme oppimistyylit-aiheisia nettitekstejä. Tutkimus paljasti eroja heidän taidoissaan sekä haasteita luotettavuusarviointien sanallisissa perusteluissa. Lue tarkemmin blogistamme.
20 marraskuun, 2024
Vuorovaikutusvastaavamme ja tutkijatohtori Elina Hämäläinen esittelee 21.-22.11. Kasvatustieteen päivillä tuloksia opettajankoulutustutkimuksestamme. Kehitimme mittarin opettajan minäpystyvydelle kriittisen nettilukemisen taidoissa ja näiden taitojen opettamisessa sekä selvitimme, lisäsikö opintojaksomme (5 op) luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyden tunteita. Erityisen voimakkaasti toteuttamamme opintojakso lisäsi opiskelijoiden varmuuden tunteita kriittisen nettilukemisen taitojen opettamisessa. Tutkimukseen perustuva artikkeli on parhaillaan kirjoitusprosessissa.
19 marraskuun, 2024
Varajohtajallamme professori Minna Torpalla Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta on 19.11. puheenvuoro "Lukutaito, lukumotivaatio ja perhe" yhteistyökumppaneidemme Opetushallituksen ja AVI:n valtakunnallisessa kaksiosaisessa lukutaitowebinaarissa "Yhteinen lukutaito – vahvoista rakenteista toimiviin käytänteisiin". Webinaarit on suunnattu kaikille lukutaidon edistämisen parissa työskenteleville; ensimmäinen webinaari erityisesti myös sivistystoimen, koulujen, varhaiskasvatuksen ja kirjastojen johdolle.
1 2 3 4 29