6 toukokuun, 2022
Kirjastokaistalla Lukupuhetta-podcastissä yhteistyökumppanimme Seinäjoen kirjaston erityistehtävän eli Erten Mervi Heikkilän haastateltavana oli lukutaidon ja sen kehittymisen tutkija sekä varajohtajamme Minna Torppa. Aiheena lapselle lukemisen tärkeys ja esillä myös nykyajassa korostuva kriittinen lukutaito. Podcastin voit kuunnella täältä.
28 huhtikuun, 2022
Keväällä 2022 toteutimme Tampereen yliopistossa opintojakson, jonka tavoitteena oli tukea luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia opettaa kriittistä nettilukutaitoa. Opintojaksoon kuului kriittisen nettilukemisen teorioihin perehtymistä sekä lyhyen opetuskokeilun suunnittelu ja toteutus. Juuri julkaistussa blogissamme esitellään tehtäväesimerkkejä, joita opettajaopiskelijat kehittivät ja kokeilivat Tampereen yliopiston normaalikoulun 5.-luokkalaisten kanssa, sekä opintojakson aikana esiin nousseita ajatuksia.
19 huhtikuun, 2022
Criticalin tutkija Annika Svedholm-Häkkinen oli mukana tutkimuksessa, joka selvitti rokotevastaisten asenteiden yhteyksiä yksilöllisiin ajattelutaipumuksiin. Tutkimuksen mukaan eniten eroja rokoteasenteissa selitti tieteen lukutaito. Rokotevastaisten asenteiden todettiin myös liittyvän samoihin tekijöihin, jotka altistavat laajemmalle ns. episteemisesti epäilyttävien uskomusten joukolle, joihin luetaan mm. salaliittoteoriat ja paranormaalit uskomukset. Tutustu tutkimukseen täältä.
19 huhtikuun, 2022
Tampereen kirjastojen Tietotorit järjestävät ke 20.4. klo 14 DigiOlkkarin ajankohtaisella teemalla "Digitalisaation riesa – valeuutiset ja trollit". Vieraana on tutkijamme ja Tampereen yliopiston mediakasvatuksen lehtori Reijo Kupiainen.
18 huhtikuun, 2022
Mentoripäivä 2022 on päätöstapahtuma Opetushallituksen rahoittamalle "Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä" -verkostohankkeelle. Tilaisuus on suunnattu Päijät-Hämeen seudun sivistyspalveluissa toimiville henkilöille (varhaiskasvatuksesta lukioon), jotka toimivat digitalisaation ja kehittämisen äärellä. Päivän aikana esittelemme näyttelyosastolla Critical-hankettamme sekä kriittisen lukemisen tukemiseen kehitettyjä työkaluja.
12 huhtikuun, 2022
Hankkeessamme tutkitaan myös argumenttilukutaitoa. Juuri julkaistu tutkimus keskittyi ajatteluvirheiden erottamiseen paremmin perustelluista argumenteista. Osallistujien käden liikkeitä seurattiin hiirenseurantamenetelmällä heidän arvioidessaan argumentteja. Huomattiin, että virheellistä luokittelua edelsi suurempi epäröinti ja hiiren suurempi poikkeama suorasta polusta. Ihmiset siis ehkä jossain määrin tiesivät vastaavansa väärin silloinkin, kun he päättivät hyväksyä argumenttivirheen. Tutustu artikkeliin.