Skip to content
2023
- Paakkari, L., Balch-Crystal, E., Manu, M., Ruotsalainen, J., Salminen, J., Ulvinen, E., & Torppa, M. (2023). Health-literacy education drives empowerment and agency. The Lancet, 401(10374), 343-344. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(23)00107-1
- Kupiainen, R. (2023). Tiedollinen luottamus – Voimmeko luottaa muilta saamaamme tietoon?. niin & näin 2/23. https://netn.fi/fi/artikkeli/tiedollinen-luottamus-voimmeko-luottaa-muilta-saamaamme-tietoon
- Anttonen, R., Räikkönen, E., Kiili, K., & Kiili, C. (2023). Sixth graders evaluating online texts: self-efficacy beliefs predict confirming but not questioning the credibility. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-17. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2228834
- Kulju, P. & Mäkinen, M. (2023). Opettajaopiskelijat kriittisen nettilukutaidon opetuksen äärellä: Kehittyminen ohjatussa reflektioprosessissa. Kasvatus & Aika, 17(1), 134–152. https://doi.org/10.33350/ka.119384
- Hynynen, L. S., Jylhä, M., Lammi, P., Nylen, T., & Muukkonen, P. (2023). Geomediakyvykkyys, geomedialukutaito ja niiden kehittyminen. Terra, 135(2), 92-98. https://terra.journal.fi/article/view/129399
- Muukkonen, P. (2023). Onko maantieteellinen ajattelu kansalaistaito?. Terra, 135(1), 1-2. https://terra.journal.fi/article/view/127811/77873
- Kiili, C., Räikkönen, E., Bråten, I., Strømsø, H. I., & Hagerman, M. S. (2023). Examining the structure of credibility evaluation when sixth graders read online texts. Journal of Computer Assisted Learning (published online). https://doi.org/10.1111/jcal.12779
- Lavi, R., Räikkönen, E., & Kiili, C. (2023). Hyvinvointi-, hius- ja kauneusalan ammatteihin opiskelevat kriittisinä nettilukijoina. Informaatiotutkimus, 42(1-2), 4-30. https://doi.org/10.23978/inf.127183
- Kiili, K. (2023). Tilastoilla ja diagrammeilla voidaan johtaa harhaan. Mediakasvatusseura. https://mediakasvatus.fi/puheenvuoro/2023/05/tilastoilla-ja-diagrammeilla-voidaan-johtaa-harhaan/
2022
- Muukkonen, P., Hynynen, L., Jäntti, L. & Lammi, P. (2022). Geomedia on keskeinen osa maantieteen opetusta, mutta miksi ja mitä se on?. Terra 34(3), 191–193. https://terra.journal.fi/article/view/121685/73054
- Hynynen, L., Nylén, T., Hirvensalo, V., Lammi, P., & Muukkonen, P. (2022). Maantieteen opettajien näkemyksiä geomediasta ja geomediaopetuksesta. Terra 134(4), 241–252. https://terra.journal.fi/article/view/120326/75532
- Ruotsalainen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A. M., & Lerkkanen, M. K. (2022). Literacy instruction in first grade: classroom‐level associations between reading skills and literacy instruction activities. Journal of Research in Reading, 45(1), 83-99. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12384
- Svedholm-Häkkinen, A. M., & Kiikeri, M. (2022). Cognitive miserliness in argument literacy? Effects of intuitive and analytic thinking on recognizing fallacies. Judgment and Decision Making, 17, 331-361. http://journal.sjdm.org/21/210630/jdm210630.pdf
- Torppa, M., Vasalampi, K., Eklund, K. & Niemi, P. (2022). Long-term effects of home literacy environment on reading development -Familial risk for dyslexia as a moderator. Journal of Experimental Child Psychology, 215, 105314. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105314
- Ruotsalainen, J., Soodla, P., Räikkönen, E., Poikkeus, A. M., Kikas, E., & Lerkkanen, M. K. (2022). Literacy instruction activities and their associations with first graders’ reading performance in two transparent orthographies. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52(1), 92-109. https://doi.org/10.1080/03057925.2020.1742093
- Lindeman, M., Svedholm-Häkkinen, A. M., & Riekki, T. J. J. (2022). Searching for the cognitive basis of anti-vaccination attitudes. Thinking & Reasoning, 29(1), 111-136. https://doi.org/10.1080/13546783.2022.2046158
- Kanniainen, L., Hämäläinen, E., & Kiili, C. (2022). Kriittinen nettilukutaito on moniulotteista. Virke: Äidinkielen opettajain liiton jäsenlehti, 4. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202301051130
- Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Utriainen, J., Aro, M., Leu, D. J., & Leppänen, P. H. (2022). Online research and comprehension performance profiles among sixth-grade students, including those with reading difficulties and/or attention and executive function difficulties. Reading Research Quarterly, 57(4), 1213-1235. https://doi.org/10.1002/rrq.463
- Kiili, K., Siuko, J., Cloude, E., Dindar, M. (2022). Motivation and Emotions in a Health Literacy Game: Insights from Co-occurrence Network Analysis. In: Kiili, K., Antti, K., de Rosa, F., Dindar, M., Kickmeier-Rust, M., Bellotti, F. (eds) Games and Learning Alliance. GALA 2022. Lecture Notes in Computer Science, vol 13647. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-22124-8_15
- Kiili, C., Bråten, I., Strømsø, H.I., Hagerman, M.S., Räikkönen, E., & Jyrkiäinen, A. (2022). Adolescents’ credibility justifications when evaluating online texts. Education and Information Technologies, 27(6), 7421-7450. https://doi.org/10.1007/s10639-022-10907-x
- Koskinen, A., McMullen, J., Ninaus, M., & Kiili, K. (2022). Does the emotional design of scaffolds enhance learning and motivational outcomes in game‐based learning?. Journal of Computer Assisted Learning, 39(1), 77-93. https://doi.org/10.1111/jcal.12728
- Forzani, E., Corrigan, J., & Kiili, C. (2022). What does more and less effective internet evaluation entail?: Investigating readers’ credibility judgments across content, source, and context. Computers in Human Behavior 135, 107359. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107359
- Kupiainen, R. (2022). Informaation luotettavuuden epäily ei riitä, tarvitaan myös perusteluja. Mediakasvatusseura. https://mediakasvatus.fi/puheenvuoro/2022/11/informaation-luotettavuuden-epaily-ei-riita-tarvitaan-myos-perusteluja/
- Kupiainen, R. (2022). Young Children and the Need for Critical Literacy and Epistemic Cognition Skills in the Post-Truth Era. Media Education Research Journal 11(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.6772848
- Kupiainen, R. (2022). Koulu kriittisyyden ja kriittisen lukutaidon perustana. Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Pedagoginen osaaminen aineenopetuksessa. Uudet lukutaidot -kehittämishanke. https://mediataitokoulu.fi/wp-content/uploads/2022/05/UL_tyoyhteisoopas_Kupiainen.pdf
- Hämäläinen, E. K., Kiili, C., Räikkönen, E., Lakkala, M., Ilomäki, L., Toom, A., & Marttunen, M. (2022). Teaching sourcing during online inquiry – adolescents with the weakest skills benefited the most. Instructional Science, 51(1), 135-163. https://doi.org/10.1007/s11251-022-09597-2
2021
- Kiili, C., Anttonen, R., & Jyrkiäinen, A. (2021). Norssi mukana kriittinen nettilukutaidon tutkimuksessa. Sirius: eNorssi verkoston lehti, 2/2021, 34–39. https://issuu.com/enorssi/docs/sirius_2_2021
- Kiili, K., Lindstedt, A., Ninaus, M., & Nylén, T. (2021). Using a multi-step research approach to inform the development of a graph literacy game. In International Conference on Games and Learning Alliance (pp. 78-88). Springer, Cham. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-92182-8_8
- Manu, M., Torppa, M., Eklund, K., Poikkeus, A. M., Lerkkanen, M. K., & Niemi, P. (2021). Kindergarten pre-reading skills predict Grade 9 reading comprehension (PISA Reading) but fail to explain gender difference. Reading and Writing, 34(3), 753-771. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10090-w
- Kiili, C., Forzani, E., Brante, E. W., Räikkönen, E., & Marttunen, M. (2021). Sourcing on the Internet: Examining the relations among different phases of online inquiry. Computers and Education Open, 2, 100037. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2021.100037