12 toukokuun, 2022
Tutkijamme Pirjo Kulju esitteli hankettamme yhteistyökumppanimme Opettajankoulutusfoorumin seminaarissa Helsingissä 12.5. Tilaisuuden avasi uusi tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen. Tänään julkaistiin myös OKM:n
opettajankoulutuksen kehittämisohjelma vuosille 2022-2026. Kehittämisohjelmassa haasteeksi nostetut oppilaiden ja opiskelijoiden osaamistasojen erot näkyvät myös kriittisen lukutaidon tutkimuksissamme.
12 toukokuun, 2022
Helsingin yliopistossa järjestettävillä Geoinformatiikan tutkimuspäivillä tutkijamme ja työpaketin vetäjä Petteri Muukkonen kertoi muun muassa siitä, mitä geomedia tarkoittaa ja miten se näkyy suomalaisissa opetussuunnitelmissa. Maantieteen opettajien ja opettajankouluttajien tutkimushaastattelujen pohjalta rakennetut "Kriittisen geomedian lukutaidon tikapuut" esiteltiin tarkemmin. Englanninkielisen esityksen voi katsoa
täältä.
11 toukokuun, 2022
Suomen kieltenopettajien liiton uusimmassa Tempus-julkaisussa tutkijamme Carita Kiili ja Pirjo Kulju antavat vinkkejä, miten kieltenopettaja voi tukea oppilaidensa ja opiskelijoidensa kriittistä lukutaitoa. "Opetuksessa tulisi löytää keinoja, joilla voidaan tukea oppilaiden toimintaa muuttuvissa, monikielisissä tekstiympäristöissä. Tiedonhaku- ja tulkintatehtäviä erikielisissä autenttisissa ympäristöissä korostetaan myös opetussuunnitelmassa." Poimi vinkit talteen
täältä.
6 toukokuun, 2022
Kirjastokaistalla Lukupuhetta-podcastissä yhteistyökumppanimme Seinäjoen kirjaston erityistehtävän eli Erten Mervi Heikkilän haastateltavana oli lukutaidon ja sen kehittymisen tutkija sekä varajohtajamme Minna Torppa. Aiheena lapselle lukemisen tärkeys ja esillä myös nykyajassa korostuva kriittinen lukutaito. Podcastin voit kuunnella
täältä.
28 huhtikuun, 2022
Keväällä 2022 toteutimme Tampereen yliopistossa opintojakson, jonka tavoitteena oli tukea luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia opettaa kriittistä nettilukutaitoa. Opintojaksoon kuului kriittisen nettilukemisen teorioihin perehtymistä sekä lyhyen opetuskokeilun suunnittelu ja toteutus. Juuri julkaistussa
blogissamme esitellään tehtäväesimerkkejä, joita opettajaopiskelijat kehittivät ja kokeilivat Tampereen yliopiston normaalikoulun 5.-luokkalaisten kanssa, sekä opintojakson aikana esiin nousseita ajatuksia.
19 huhtikuun, 2022
Criticalin tutkija Annika Svedholm-Häkkinen oli mukana tutkimuksessa, joka selvitti rokotevastaisten asenteiden yhteyksiä yksilöllisiin ajattelutaipumuksiin. Tutkimuksen mukaan eniten eroja rokoteasenteissa selitti tieteen lukutaito. Rokotevastaisten asenteiden todettiin myös liittyvän samoihin tekijöihin, jotka altistavat laajemmalle ns. episteemisesti epäilyttävien uskomusten joukolle, joihin luetaan mm. salaliittoteoriat ja paranormaalit uskomukset. Tutustu tutkimukseen
täältä.